Att måla live på Nobels efterfest

Att måla live på Nobelfestens efterfest

Nu får jag dela med mig av kvällen, mycket var hemligt innan för att skapa en överraskning till gästerna. 

Det är också enligt tradition helt fotoförbud på efterfesten för att Nobelpristagare och gäster ska känna sig avslappnade och slippa vara i rampljuset som de varit i under hela Nobel-veckan.

På efterfesten får de sätta “flugan i pannan” och släppa loss utan att riskera att hamna på bild i någon tidning. Efterfesten hölls i år på Handelshögskolan. 350 personer har arbetat stenhårt med att realisera visionerna för kvällen med underhållning och happenings i olika salar.

Jag kände knappt igen mig där jag stod i aulan. Den var omgjord till balsal med franskt tema.

Hur gick det då att måla live då? Att måla live, framför publik som kritiskt granskar, är något jag har ett motstånd inför. Processen är det mest intima, personliga och heliga jag arbetar med. Men när jag fick den här frågan kände jag bara att det var för bra för att tacka nej, en fantastisk möjlighet. Jag vet också att jag växer i motståndet och har ju för bövelen skrivit en bok om det. Men hur skulle jag ta mig an uppgiften, att måla mellan 23-04 (den tid då jag också sover som bäst).

Mina verk tar sin tid, ibland veckor, ibland månader, de behöver torka mellan lagren. Även om det kan se snabbt ut är det en själslig process där de behöver få tid att landa in.

Skulle det vara möjligt att göra detta under en kväll? Bakom mig hade jag en strålkastare som kastade min egen förstorade spretiga hårskugga över duken. Backade jag ramlade jag ner från den uppbyggda scenen (jag backar otroligt mycket, dansar, vänder upp och ner och flödar i processen i vanliga fall). De önskade också att jag målade på temat (jag vet ju aldrig vad det blir på en målning, jag börjar med en vision som ofta flödar vidare i något annat som vill komma ut).

Jag använder ofta mig själv som modell, tar en bild, sedan en ny, tittar i spegeln och så sitter jag länge och studerar färgerna på dukarna. Inte det roligaste att se på för en betraktare;) Så hur gjorde jag? Hur skulle du ha gjort? Jag gjorde som kockarna på TV, förjobbade lite, startade från grunden på en, fortsatte på en annan och växlade målningar. Greppade penseln och körde på och försökte tänka bort betraktarna.

Jag hade en supermodell, Johanna, som satt och höll upp sin hand lite dekadent. Ibland kände jag skämskudden komma, när det började gegga ihop sig och ena benet spretade ut i en märklig stel vinkel på tavlan. Jag accepterade det “fula” i stunden och andades och fortsatte. Det är en del av processen att lära sig älska även det som “skaver, det fula”.

Stundtals kände jag många blickar i nacken och jag fick chans att prata med flera när jag la ner penseln. Nu har jag många intressenter på målningarna, erbjudanden om att ställa ut både i USA, Riddargatan, på Gotland och en känd politikers sambo var eld och lågor och ville köpa konstverk.

Jag känner tacksamhet och har ett lugn och vet att jag klarade även av detta. Vi klarar mer än vi tror! Nu fortsätter jag med målningarna i ateljén och i min egen rytm.

Vad händer nu kanske du undrar? Det finns även en hel del spännande saker på programmet för 2023…

KOMMANDE UTSTÄLLNINGAR OCH PROGRAM

Tom 21 dec pågående utställning KarMa Art Ulfsunda slott, Bromma – utställning med Madeleine Santiago

2023

14:e Jan Vernissage och utställning med Kenneth Petersson (keramik) galleri Gamla Stan – Eskilstuna

17:e -18:e feb Vernissage och Soloutställning galleri Melefors Linköping

Påsken -Konstrundan i skåne. FABRIKEN i Bästekille

Kurser

Planerar att starta en ny omgång av “Bli Trygg i ditt skapande” och “Fearless, skapa din konstresa”  och privat coachning ibörjan av 2023. Mer information kommer.

 

Lämna ett svar